Voorkom en herstel barsten in autolak
In dit item: “Voorkom en herstel barsten” richten we ons op barsten die zijn ontstaan vlak na het spuitwerk, niet op barsten die zijn ontstaan door bijvoorbeeld een botsing. Barsten kunnen ontstaan wanneer je de lak te dik hebt aangebracht, hierdoor droogt de lak niet mooi en gaat deze barsten. Barsten kunnen ook ontstaan in de onderlaag. Heb je schade hersteld met plamuur? Dan kan ook dit een oorzaak zijn wanneer deze nog niet voldoende was uitgehard voordat je de laklaag aanbracht.
Voorkom barsten
Zorg dat de ondergrond goed geschuurd is en je de laklaag niet te dik aanbrengt. Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2 min) en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Stop met spuiten wanneer de laklaag dekkend is. Werk je met een primer? Houd dan de aanbevolen droogtijd in acht. Dit geldt ook voor primer en lak, te snel overspuiten terwijl de vorige laag nog niet droog is kan ook barsten veroorzaken.
Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.
Herstel barsten
Schuur de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.
Dit heb je nodig:
-
Lakstift Autolak + Lakstift Blanke lak Combiset Voordeelset lakstift autolak met uniQum blanke lak.
-
Spuitbus uniQum Primer/Filler uniQum Primer/Filler is een 1-Komponent primer van zeer hoge kwaliteit in een spuitbus.
-
Autolak + blanke lak 2K Combiset Voordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
-
Lakstift Primer/Filler Lakstift uniQum Primer/Filler Grijs bevat een sneldrogende grijze primer in een flesje met schroefdop en een geïntegreerd kwastje.
-
3M Handvel Schuurpapier waterproof 3M Waterproof Schuurpapier 230x280mm voor het traditioneel nat-schuren.
-
3M Handvel Schuurpapier droog 3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.