Hoe gebruik ik schuurmateriaal bij autolak schade?
Wanneer je lakschade aan je auto hebt, dan wil je dat het snel en goed wordt opgelost. Gelukkig kun je met een goede lakstift of spuitbus zelf het meeste al goed oplossen.
Soms is het echter nodig om nog wat grondiger te werk te gaan. Wanneer de kras of beschadiging wat dieper in de autolak zit, moet je eerst de plek voorbereiden door te schuren. Maar hoe werkt dat dan precies? En wat heb je daarvoor nodig?
Schuurmateriaal gebruiken voor autolak schadereparatie
Is de lakschade aan je autolak ernstiger dan een oppervlakkige kras, dan kan een reparatie nodig zijn. Dit noemen we ook wel “spot repair”. Wij hebben speciaal hiervoor een lakschade reparatieset samengesteld.
Ons Spotrepair set 19-delig is samengesteld zodat je alles in huis hebt om de lakschade van je auto goed te herstellen. Kleine deukjes in de lak kun je opvullen met de bijgevoegde plamuur, met behulp van de plamuurmessen. Ook zijn 3M-schuurpapier vellen met diverse korreldichtheden toegevoegd. Hiermee kun je het oppervlak vervolgens goed voorbereiden voor de lakbeurt. Daarnaast is ook gedacht aan tape om het oppervlak om de plek heen goed te kunnen afschermen. Tot slot zitten alle benodigde spuitbussen in de set. Hieronder volgt een stappenplan om de set goed te gebruiken.
Hieronder leggen we je uit hoe je de spotrepair reparatieset met schuurmateriaal gebruikt:
Stap 1. Schuurmateriaal gebruiken en plamuren
Bestaat de lakschade van je auto uit diepe krassen of deukjes, dan gebruik je de plamuur om deze op te vullen. Eerst voeg je de verharder toe aan de plamuur in de verhoudingen op het blik. Vervolgens breng je de plamuur aan met de bijgeleverde plamuurmessen. Schuur dit vervolgens op met de 3M-schuurpapier vellen (P140, P240 en P320). Gebruik het fijnste vel voor de randen van de lakschade.
Hebben de plekken geen opvulling nodig? Dan is alleen opschuren met behulp van de 3M-vellen voldoende.
Stap 2. Nat schuren van de fijnere plekken
Zitten er nog wat fijne beschadigingen in de lak, die lastig met een lakstift te behandelen zijn? Deze kun je goed herstellen door te “wetsanden”. Wetsanden is niets meer of minder dan nat schuren, met schuurpapier met heel fijne korrel. Dit schuurpapier moet je eerst een paar uur weken voor gebruik. Daarna kun je ‘m gebruiken. Let hierbij wel op dat je het papier constant nat houdt. Werk bij het schuren met schuurpapier altijd van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte. Zorg ervoor dat je het oppervlak na afloop even laat drogen. Het oppervlak is nu helemaal glad en klaar voor behandeling!
Stap 3. Spuit een primer op
Spuit de Uniqum Primer/Filler op het geschuurde oppervlak. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
Stap 4. Gebruik de autolak kleur spuitbus
Gebruik de spuitbus met de juiste kleur lak om de lakschade op je auto te herstellen. Volg hiervoor het stappenplan van “Hoe gebruik ik een lak spuitbus op kleur (bij middeldiepe lakschade)”. Let op de aandachtspunten zoals stofvrij houden met de bijgeleverde uniQum Kleefdoek.
Stap 5. Egaliseer de overgang naar bestaande lak
De laatste stap van spotrepair is het egaliseren van de overgang tussen de nieuw aangebrachte laklaag en de bestaande autolak. Dit doe je door het gebruik van een uitspuitverdunner. Spuit de uitspuitverdunnner over de spuitovergang in dunne lagen. Gebruik 2 tot 4 lagen van de verdunner, totdat de kleur egaal is geworden en er geen kleurovergang meer te zien is.
Stap 6. Spuit de blanke lak op
De lakschade aan je auto is nu gerepareerd, maar je zult zien dat de plek nu mat opdroogt. Tijd dus voor de finishing touch. Je brengt de blanke lak aan voor een mooie hoogglans en bescherming. Het beste spuit je 2 flinke lagen van de glanslak, waarbij elke laag 10 minuten moet drogen. Ook hierbij kun je de uitspuitverdunner gebruiken, om een gelijkmatige glanslaag te krijgen. Doe dit wanneer de blanke lak net opgespoten is, zodat deze nog goed vloeibaar is.
In principe is de auto nu weer zo goed als nieuw en is de lakschade niet meer te zien! Voor extra glans kun je het oppervlak nog oppoetsen met behulp van een polijstpasta of wax.
Vragen over schuurmateriaal voor je autolak schade?
Heb je vragen over het gebruiken van schuurmateriaal bij autolak schade? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met AutolakOpMaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
-
Spuitbus uniQum Uitspuitverdunner Speciale uitspuitverdunner ontwikkeld om een mooie overgang te maken van het pas gespoten oppervlak naar de oude bestaande lak laag.
-
Spuitbus 2K Blanke Lak UniQum Hoogglans De spuitbus 2K Blanke Lak UniQum Hoogglans bevat een 2K blanke lak met een ongekende diepe hoogglans en is extreem krasvast.
-
Spuitbus uniQum Primer/Filler uniQum Primer/Filler is een 1-Komponent primer van zeer hoge kwaliteit in een spuitbus.
-
3M Handvel Schuurpapier waterproof 3M Waterproof Schuurpapier 230x280mm voor het traditioneel nat-schuren.
-
3M Handvel Schuurpapier droog 3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
-
Spotrepair set 19-delig Compleet spotrepair set bestaande uit 19 producten