Hoe gebruik ik plamuurmateriaal bij autolak schade?
Lakschade aan je auto kun je gelukkig zelf snel en goed oplossen. Met een goede lakstift of spuitbus kom je al een eind, maar soms is het nodig om nog wat grondiger te werk te gaan. Wanneer de kras of beschadiging dieper in de autolak zit, moet je eerst de plek voorbereiden. Dat doe je door te schuren en het oppervlak te vullen met plamuurmateriaal. Maar hoe werkt dat dan? En wat heb je daarvoor nodig?
Plamuurmateriaal gebruiken voor autolak schadereparatie
Wanneer de lakschade aan je autolak ernstiger is dan een oppervlakkig krasje, dan kan een reparatie nodig zijn. Dit kun je zelf met “spot repair”. Wij hebben speciaal hiervoor een lakschade reparatieset samengesteld. De Spotrepair set 19-delig is samengesteld zodat je alles in huis hebt om de lakschade van je auto goed te herstellen. Kleine deukjes in de lak kun je opvullen met het bijgevoegde plamuurmateriaal en met behulp van de plamuurmessen. Ook zijn 3M-schuurpapier vellen met diverse korreldichtheden toegevoegd. Hiermee kun je het oppervlak vervolgens goed voorbereiden voor de lakbeurt. Daarnaast is ook gedacht aan tape om het oppervlak om de plek heen goed te kunnen afschermen. Tot slot zitten natuurlijk alle benodigde spuitbussen in de set. Hieronder volgt een stappenplan om de set goed te gebruiken.
Hieronder leggen we je uit hoe je de spotrepair reparatieset met plamuurmateriaal gebruikt:
Stap 1. Schuurmateriaal en plamuurmateriaal gebruiken
Bestaat de lakschade van je auto uit diepe krassen of deukjes, dan gebruik je het plamuurmateriaal om deze op te vullen. Eerst voeg je de verharder toe aan de plamuur in de verhoudingen op het blik. Vervolgens breng je de plamuur aan met de bijgeleverde plamuurmessen. Schuur dit vervolgens op met gebruik van de 3M-schuurpapier vellen (P140, P240 en P320). Gebruik het fijnste vel voor de randen van de lakschade.
Hebben de plekken geen opvulling nodig? Dan is alleen opschuren met behulp van de 3M vellen voldoende.
Stap 2. Nat schuren van de fijnere plekken
Zijn er nog wat fijne beschadigingen in de lak, die lastig met een lakstift te behandelen zijn? Deze kun je goed herstellen door te “wetsanden”. Wetsanden is niets meer of minder dan nat schuren, met schuurpapier met heel fijne korrel. Dit schuurpapier moet je eerst een paar uur weken voor gebruik. Daarna kun je het gebruiken. Let hierbij wel op dat je het papier constant nat houdt. Werk bij het schuren met schuurpapier altijd van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte. Zorg ervoor dat je het oppervlak na afloop even laat drogen. Het oppervlak is nu helemaal glad en klaar voor behandeling!
Stap 3. Spuit een primer op
Spuit de Uniqum Primer/ Filler op het geschuurde oppervlak. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
Stap 4. Gebruik de autolak kleur spuitbus
Gebruik de spuitbus met de juiste kleur lak om de lakschade op je auto te herstellen. Volg hiervoor het stappenplan van “Hoe gebruik ik een lak spuitbus op kleur (bij middeldiepe lakschade)”. Let op de aandachtspunten zoals stofvrij houden met de bijgeleverde uniQum Kleefdoek.
Stap 5. Egaliseer de overgang naar bestaande lak
De laatste stap van spotrepair is het egaliseren van de overgang tussen de nieuw aangebrachte laklaag en de bestaande autolak. Dit doe je door het gebruik van een uitspuitverdunner. Spuit de uitspuitverdunner over de spuitovergang in dunne lagen. Gebruik 2 tot 4 lagen van de verdunner, totdat de kleur egaal is geworden en er geen kleurovergang meer te zien is.
Stap 6. Spuit de blanke lak op
De lakschade aan je auto is nu gerepareerd, maar je zult zien dat de plek nu mat opdroogt. Tijd dus voor de finishing touch. Je brengt de blanke lak aan voor een mooie hoogglans en bescherming. Het beste spuit je 2 flinke lagen op het oppervlak, waarbij elke laag 10 minuten moet drogen. Ook hierbij kun je de uitspuitverdunner gebruiken, om een gelijkmatige glanslaag te krijgen. Doe dit wanneer de blanke lak net opgespoten is, zodat deze nog goed vloeibaar is.
In principe is de auto nu weer zo goed als nieuw en is de lakschade niet meer te zien! Eventueel kun je je wagen aan extra glans. Vergeet daarbij niet om het oppervlak op te poetsen met behulp van een polijstpasta of wax.
Vragen over spot repair voor je autolak schade?
Heb je vragen over het gebruiken van plamuurmateriaal bij autolak schade? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met ons via info@autolakopmaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
-
Spuitbus Autolak Autolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
-
Lakstift Autolak + Lakstift Blanke lak Combiset Voordeelset lakstift autolak met uniQum blanke lak.
-
Autolak + blanke lak 2K Combiset Voordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
-
Lakstift Autolak Autolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
-
3M Handvel Schuurpapier droog 3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
-
Spotrepair set 19-delig Compleet spotrepair set bestaande uit 19 producten