Een spotrepair set gebruik je om kleine lakschades, zoals krassen, steenslag of kleine deukjes, snel en effectief te herstellen zonder dat je het hele paneel opnieuw hoeft te spuiten. Dit bespaart tijd en geld, terwijl je auto er weer als nieuw uitziet. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je een spotrepair set gebruikt en hoe de producten van Autolakopmaat.nl je hierbij kunnen helpen.
Wat zit er in een spotrepair set?
Een complete spotrepair set van Autolakopmaat bevat alles wat je nodig hebt om kleine lakschades zelf te repareren, waaronder:
Reinigingsdoekjes: Voor het schoonmaken van de beschadigde plek.
Primer: Voor een goede hechting van de lak.
Autolak: Op kleur gemengd op basis van de kleurcode van je auto.
Blanke lak: Voor een beschermende en glanzende afwerking.
Schuurpapier: Voor het gladmaken van de beschadiging.
Met deze set kun je zowel de beschadiging herstellen als het oppervlak beschermen tegen verdere schade.
Waarom een spotrepair set van Autolakopmaat?
Bij Autolakopmaat.nl vind je hoogwaardige spotrepair sets die speciaal zijn samengesteld om kleine lakschades eenvoudig zelf te herstellen. De sets bevatten alle benodigde materialen en duidelijke instructies, zodat je zonder ervaring aan de slag kunt. Bovendien worden de autolakken op kleur gemengd, zodat je altijd een perfecte match hebt.
Voordelen van een spotrepair set
Kostenbesparing: Je hoeft geen dure reparaties uit te laten voeren bij een garage.
Snel resultaat: Binnen enkele uren ziet je auto er weer als nieuw uit.
Gebruiksvriendelijk: Met de handleidingen en producten van Autolakopmaat kan iedereen een spotrepair uitvoeren.
Conclusie
Met een spotrepair set kun je kleine lakschades zelf repareren en je auto er weer als nieuw uit laten zien. Dankzij de op maat gemaakte producten van Autolakopmaat en de handige stappenplan is dit eenvoudig en betaalbaar. Heb je nog vragen of advies nodig? Het team van Autolakopmaat helpt je graag verder!
Welke producten heb ik nodig voor het zelf herstellen van mijn schade?
Je wilt zelf jouw autolak herstellen? Lees dan eerst dit artikel: “Benodigde producten autolak schadeherstel” om te bepalen welk product je hiervoor nodig hebt. Ze zeggen niet voor niets: een ongeluk zit in een klein hoekje. Het is waar, lakschade aan je auto kan écht iedereen overkomen. Een kras op je bumper door het inparkeren, een steentje op de motorkap, een paaltje over het hoofd zien of met je auto langs een muur ‘schrapen’ omdat je een verkeerde inschatting maakt. Ai! Die krassen op je auto zijn een doorn in het oog. Gelukkig kan je autolak eenvoudig zelf herstellen. Welke producten heb je nodig voor autolak schadeherstel? Wij vertellen het je!
Benodigde producten
Om te bepalen welke producten je nodig hebt om de autolak te herstellen, is het goed om te weten hoe groot de schade aan je auto is.
Voor de kleinste schades is onze Easy Repair set de perfecte oplossing. Deze is speciaal ontwikkeld om steenslag en kleine krasjes op eenvoudige wijze te herstellen.
Een lakstift leent zich perfect voor kleine beschadigingen, groter dan een pitje steenslag maar kleiner dan een euromunt.
Voor grotere schades adviseren we een spuitbus autolak. Dit vereist het nodige schuurwerk en voorbereiding, hiervoor hebben we een advies pagina opgesteld met uitgebreide beschrijving en voorbeeld video’s. Dankzij onze volledige Spot Repair Set weet je zeker dat je alle benodigdheden in huis hebt.
Wil je grotere oppervlaktes spuiten zoals een volledige motorkap en heb je hiervoor thuis voorzieningen zoals een compressor en spuitpistool? Dan is ons assortiment Autolak in blik echt iets voor jou. Hier vindt je alles wat je nodig hebt voor jouw project.
Opbouw autolak
Om te bepalen welke spullen je nodig hebt voor het herstellen van autolak is het niet alleen goed om te weten hoe groot de beschadiging is, maar ook hoe ‘diep’. Je hebt allereerst het metaal van je auto. Dit wordt behandeld met een grijze of witte grondlak. Grondlak voorkomt roest en zorgt ook voor een goede hechting met de kleurlak.
Vervolgens is de kleurlak aangebracht. Op de kleurlak wordt in de meeste gevallen nog blanke lak aangebracht. Deze werkt het geheel netjes af, zorgt voor de juiste glans en beschermt de kleurlak tegen krasjes of stoten. Ook biedt blanke lak bescherming tegen weersinvloeden zoals UV-straling en chemicaliën zoals strooizout.
Testen lakschade
Je kunt zelf checken hoe diep de kras is door met je vinger een beetje sop over de kras te wrijven. Als de kras even verdwijnt en weer terugkomt, is de lakschade oppervlakkig. Voor reparatie is enkel blanke lak benodigd. Goed nieuws: na gebruik zal je auto weer als nieuw zijn!
Is de kras nog zichtbaar na de sop en heeft het een wittige kleur? Dan is de kras dieper en heb je kleurlak nodig. Dit is de tweede laag, de kleurlaag. Zie je zelfs metaal onder de kras, dan heb je het over de grondlaag. Hiervoor is een uitgebreidere reparatie met primer en autolak nodig.
Aanvullende producten
Op basis van de omvang en de diepte van de schade kies je met welk product je de schade behandelt. Heb je gekozen voor spuiten? Met de Spot Repair Set heb je een volledig pakket met alle toebehoren. Deze zijn uiteraard ook los te bestellen.
Meer weten over het gebruik van onze producten? Op onze Adviespagina vertellen we er alles over en vind je handige instructievideo’s en handleidingen.
We hebben je een aardig eindje op weg geholpen, maar het kan natuurlijk zo zijn dat je nog met vragen zit. Wil je meer weten over het herstellen van autolak? Of heb je een vraag over onze producten? Laat het weten! Stuur een mailtje naar info@autolakopmaat.nl of bel naar 0318-570538. Wij helpen je graag!
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Hoe gebruik ik plamuurmateriaal bij autolak schade?
Lakschade aan je auto kun je gelukkig zelf snel en goed oplossen. Met een goede lakstift of spuitbus kom je al een eind, maar soms is het nodig om nog wat grondiger te werk te gaan. Wanneer de kras of beschadiging dieper in de autolak zit, moet je eerst de plek voorbereiden. Dat doe je door te schuren en het oppervlak te vullen met plamuurmateriaal. Maar hoe werkt dat dan? En wat heb je daarvoor nodig?
Plamuurmateriaal gebruiken voor autolak schadereparatie
Wanneer de lakschade aan je autolak ernstiger is dan een oppervlakkig krasje, dan kan een reparatie nodig zijn. Dit kun je zelf met “spot repair”. Wij hebben speciaal hiervoor een lakschade reparatieset samengesteld. De Spotrepair set 19-delig is samengesteld zodat je alles in huis hebt om de lakschade van je auto goed te herstellen. Kleine deukjes in de lak kun je opvullen met het bijgevoegde plamuurmateriaal en met behulp van de plamuurmessen. Ook zijn 3M-schuurpapier vellen met diverse korreldichtheden toegevoegd. Hiermee kun je het oppervlak vervolgens goed voorbereiden voor de lakbeurt. Daarnaast is ook gedacht aan tape om het oppervlak om de plek heen goed te kunnen afschermen. Tot slot zitten natuurlijk alle benodigde spuitbussen in de set. Hieronder volgt een stappenplan om de set goed te gebruiken.
Hieronder leggen we je uit hoe je de spotrepair reparatieset met plamuurmateriaal gebruikt:
Stap 1. Schuurmateriaal en plamuurmateriaal gebruiken
Bestaat de lakschade van je auto uit diepe krassen of deukjes, dan gebruik je het plamuurmateriaal om deze op te vullen. Eerst voeg je de verharder toe aan de plamuur in de verhoudingen op het blik. Vervolgens breng je de plamuur aan met de bijgeleverde plamuurmessen. Schuur dit vervolgens op met gebruik van de 3M-schuurpapier vellen (P140, P240 en P320). Gebruik het fijnste vel voor de randen van de lakschade.
Hebben de plekken geen opvulling nodig? Dan is alleen opschuren met behulp van de 3M vellen voldoende.
Stap 2. Nat schuren van de fijnere plekken
Zijn er nog wat fijne beschadigingen in de lak, die lastig met een lakstift te behandelen zijn? Deze kun je goed herstellen door te “wetsanden”. Wetsanden is niets meer of minder dan nat schuren, met schuurpapier met heel fijne korrel. Dit schuurpapier moet je eerst een paar uur weken voor gebruik. Daarna kun je het gebruiken. Let hierbij wel op dat je het papier constant nat houdt. Werk bij het schuren met schuurpapier altijd van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte. Zorg ervoor dat je het oppervlak na afloop even laat drogen. Het oppervlak is nu helemaal glad en klaar voor behandeling!
Stap 3. Spuit een primer op
Spuit de Uniqum Primer/ Filler op het geschuurde oppervlak. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
De laatste stap van spotrepair is het egaliseren van de overgang tussen de nieuw aangebrachte laklaag en de bestaande autolak. Dit doe je door het gebruik van een uitspuitverdunner. Spuit de uitspuitverdunner over de spuitovergang in dunne lagen. Gebruik 2 tot 4 lagen van de verdunner, totdat de kleur egaal is geworden en er geen kleurovergang meer te zien is.
Stap 6. Spuit de blanke lak op
De lakschade aan je auto is nu gerepareerd, maar je zult zien dat de plek nu mat opdroogt. Tijd dus voor de finishing touch. Je brengt de blanke lak aan voor een mooie hoogglans en bescherming. Het beste spuit je 2 flinke lagen op het oppervlak, waarbij elke laag 10 minuten moet drogen. Ook hierbij kun je de uitspuitverdunner gebruiken, om een gelijkmatige glanslaag te krijgen. Doe dit wanneer de blanke lak net opgespoten is, zodat deze nog goed vloeibaar is.
In principe is de auto nu weer zo goed als nieuw en is de lakschade niet meer te zien! Eventueel kun je je wagen aan extra glans. Vergeet daarbij niet om het oppervlak op te poetsen met behulp van een polijstpasta of wax.
Vragen over spot repair voor je autolak schade?
Heb je vragen over het gebruiken van plamuurmateriaal bij autolak schade? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met ons via info@autolakopmaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Je hebt schade aan je auto en daar wil je iets aan doen. De blikken autolak, verharder en verdunner zijn besteld en je bent klaar om te gaan spuiten. Alleen hoe zat het ook alweer met die mengbeker? Je ziet talloze cijfers staan en we begrijpen dat dit voor enige verwarring kan zorgen. We leggen je graag uit hoe dit werkt. Allereerst zijn mengbekers verkrijgbaar in diverse groottes. Ze zijn geschikt voor professioneel gebruik in garages en spuiterijen maar natuurlijk ook voor thuisgebruik.
Mengbekers gebruiken
Wij verkopen de mengbekers van Uniqum. Deze zijn voorbedrukt met diverse veelvoorkomende mengverhoudingen. Zo weet je zeker dat je niet de fout in gaat bij het mengen van perfect gladde lak. Je kunt binnen een mum van tijd aan de slag! Heb je er liever beeld bij? Bekijk dan onze mengbeker instructievideo.
De mengbeker is bedrukt aan de binnenzijde zodat je de cijfers goed kunt lezen tijdens het inschenken. Bovenin vind je de mengverhouding. Deze varieert van 1:1 tot 10:1. Deze mengverhouding vind je terug op het blik autolak en staat voor de verhouding lak tot verharder. In de video wordt de verhouding 2:1 gebruikt. Dit betekent dat je 2x meer autolak inschenkt dan verharder. Heb je 1 liter kleurlak dan voeg je 500ml verharder toe.
Onderin vind je de inhoudsmaten van de hoeveelheid lak die je in totaal wilt aanmaken. In onze video is dit 300ml. Op basis van deze cijfers weet je naar welke kolom je moet kijken tijdens het vullen. Vervolgens vul je de mengbeker tot de letter A met kleurlak, tot de letter B verharder en tot de letter C met verdunner. Roer de aangemaakte lak 2 minuten goed door en deze is klaar voor gebruik.
Eigenschappen uniQum mengbekers:
Voorbedrukt met de juiste mengverhoudingen
De bekers zijn schoon en glad
Door de vorm schenken ze makkelijk uit
De mengbekers zijn goed stapelbaar en dus makkelijk op te bergen
Weggooien is geen probleem, want:
De kunststof is niet giftig
Er komen bij vuilverbranding geen schadelijke stoffen vrij
Ze kunnen prima tegen oplosmiddelen
De bekers zijn antistatisch
Mengbekers autolak in verschillende maten
De ene keer heb je meer verf nodig dan de andere, dat snappen we. Daarom hebben we verschillende afmetingen mengbekers:
Heb je vragen over het gebruiken van materialen bij het herstel van autolak schade? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met AutolakOpMaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Mengbeker 2230mluniQum mengbekers met een inhoud van 2230ml. De uniQum mengbekers zijn transparant met opgedrukte mengverhoudingen.
Mengbeker 1300mluniQum mengbekers met een inhoud van 1300ml. De uniQum mengbekers zijn transparant met opgedrukte mengverhoudingen.
Mengbeker 650mluniQum mengbekers met een inhoud van 650ml. De uniQum mengbekers zijn transparant met opgedrukte mengverhoudingen.
Mengbeker 400mluniQum mengbekers met een inhoud van 400ml. De uniQum mengbekers zijn transparant met opgedrukte mengverhoudingen.
Wanneer je autolak schade hebt, en je wilt aan de slag gaan met een autolak spuitbus of lakstift, is het belangrijk om alle niet-beschadigde delen goed te beschermen. Dat beschermen doe je door deze delen af te plakken met onze tape en folie. Tape en folie zijn onmisbaar bij het spuiten van je auto, want gemorste autolak na afloop verwijderen kan nog weleens een rotklus zijn. Dus natuurlijk wil je elk onderdeel goed beschermen, tegen directe maar ook tegen indirecte spuitnevel.
Stap 1. Bepaal hoe je de schade gaat herstellen
Afhankelijk van de grootte en diepte van je beschadiging kun je de plekken herstellen met een spuitbus of een lakstift. Lees hier hoe je bepaalt of je een lakstift of spuitbus moet gebruiken bij je autolak beschadiging.
Stap 2. Bestel de lakstift of spuitbus in de juiste kleur
Stap 3. Bestel tape en folie, en eventueel een wielhoes
Om er zeker van te zijn dat je auto goed beschermd is, terwijl je aan de slag gaat met het herstellen van de autolak beschadiging, is het verstandig om alles zo goed mogelijk af te dekken. Dus, ga je aan de slag in de buurt van je autoband, bestel dan ook een wielhoes. Zo weet je zeker dat je niet per ongeluk autolak morst op je band. Autolak is achteraf erg lastig te verwijderen, voorkomen is beter dan genezen!
Datzelfde geldt voor de plekken op je auto zelf. Bepaal tot waar je wilt schuren, polijsten en lakken. Dek alles daaromheen goed af met speciale afplaktape en beschermfolie.
In dit filmpje krijg je een idee van de noodzaak en de toepassing van het gebruik van tape en folie:
Hoe gebruik ik schuurmateriaal bij autolak schade?
Wanneer je lakschade aan je auto hebt, dan wil je dat het snel en goed wordt opgelost. Gelukkig kun je met een goede lakstift of spuitbus zelf het meeste al goed oplossen.
Soms is het echter nodig om nog wat grondiger te werk te gaan. Wanneer de kras of beschadiging wat dieper in de autolak zit, moet je eerst de plek voorbereiden door te schuren. Maar hoe werkt dat dan precies? En wat heb je daarvoor nodig?
Schuurmateriaal gebruiken voor autolak schadereparatie
Is de lakschade aan je autolak ernstiger dan een oppervlakkige kras, dan kan een reparatie nodig zijn. Dit noemen we ook wel “spot repair”. Wij hebben speciaal hiervoor een lakschade reparatieset samengesteld.
Ons Spotrepair set 19-delig is samengesteld zodat je alles in huis hebt om de lakschade van je auto goed te herstellen. Kleine deukjes in de lak kun je opvullen met de bijgevoegde plamuur, met behulp van de plamuurmessen. Ook zijn 3M-schuurpapier vellen met diverse korreldichtheden toegevoegd. Hiermee kun je het oppervlak vervolgens goed voorbereiden voor de lakbeurt. Daarnaast is ook gedacht aan tape om het oppervlak om de plek heen goed te kunnen afschermen. Tot slot zitten alle benodigde spuitbussen in de set. Hieronder volgt een stappenplan om de set goed te gebruiken.
Hieronder leggen we je uit hoe je de spotrepair reparatieset met schuurmateriaal gebruikt:
Stap 1. Schuurmateriaal gebruiken en plamuren
Bestaat de lakschade van je auto uit diepe krassen of deukjes, dan gebruik je de plamuur om deze op te vullen. Eerst voeg je de verharder toe aan de plamuur in de verhoudingen op het blik. Vervolgens breng je de plamuur aan met de bijgeleverde plamuurmessen. Schuur dit vervolgens op met de 3M-schuurpapier vellen (P140, P240 en P320). Gebruik het fijnste vel voor de randen van de lakschade.
Hebben de plekken geen opvulling nodig? Dan is alleen opschuren met behulp van de 3M-vellen voldoende.
Stap 2. Nat schuren van de fijnere plekken
Zitten er nog wat fijne beschadigingen in de lak, die lastig met een lakstift te behandelen zijn? Deze kun je goed herstellen door te “wetsanden”. Wetsanden is niets meer of minder dan nat schuren, met schuurpapier met heel fijne korrel. Dit schuurpapier moet je eerst een paar uur weken voor gebruik. Daarna kun je ‘m gebruiken. Let hierbij wel op dat je het papier constant nat houdt. Werk bij het schuren met schuurpapier altijd van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte. Zorg ervoor dat je het oppervlak na afloop even laat drogen. Het oppervlak is nu helemaal glad en klaar voor behandeling!
Stap 3. Spuit een primer op
Spuit de Uniqum Primer/Filler op het geschuurde oppervlak. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
De laatste stap van spotrepair is het egaliseren van de overgang tussen de nieuw aangebrachte laklaag en de bestaande autolak. Dit doe je door het gebruik van een uitspuitverdunner. Spuit de uitspuitverdunnner over de spuitovergang in dunne lagen. Gebruik 2 tot 4 lagen van de verdunner, totdat de kleur egaal is geworden en er geen kleurovergang meer te zien is.
Stap 6. Spuit de blanke lak op
De lakschade aan je auto is nu gerepareerd, maar je zult zien dat de plek nu mat opdroogt. Tijd dus voor de finishing touch. Je brengt de blanke lak aan voor een mooie hoogglans en bescherming. Het beste spuit je 2 flinke lagen van de glanslak, waarbij elke laag 10 minuten moet drogen. Ook hierbij kun je de uitspuitverdunner gebruiken, om een gelijkmatige glanslaag te krijgen. Doe dit wanneer de blanke lak net opgespoten is, zodat deze nog goed vloeibaar is.
In principe is de auto nu weer zo goed als nieuw en is de lakschade niet meer te zien! Voor extra glans kun je het oppervlak nog oppoetsen met behulp van een polijstpasta of wax.
Vragen over schuurmateriaal voor je autolak schade?
Heb je vragen over het gebruiken van schuurmateriaal bij autolak schade? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met AutolakOpMaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Spuitbus uniQum UitspuitverdunnerSpeciale uitspuitverdunner ontwikkeld om een mooie overgang te maken van het pas gespoten oppervlak naar de oude bestaande lak laag.
Spuitbus 2K Blanke Lak UniQum HoogglansDe spuitbus 2K Blanke Lak UniQum Hoogglans bevat een 2K blanke lak met een ongekende diepe hoogglans en is extreem krasvast.
Spuitbus uniQum Primer/FilleruniQum Primer/Filler is een 1-Komponent primer van zeer hoge kwaliteit in een spuitbus.
Hoe gebruik je een spuitpistool? Dat is een vraag die we vaker horen! Of je nou heel vaak, of maar af en toe een spuitbus voor je autolak gebruikt, een spuitpistool maakt het leven gemakkelijker! Veel professionele autospuiters werken met spuitpistolen. In plaats van het indrukken van het knopje bovenop de spuitbus geeft een spuitpistool je net even een betere grip, waardoor je eenvoudiger en dus meer secuur kunt richten en spuiten.
Bij Autolakopmaat hebben we daarom ook een spuitpistool handgreep in ons assortiment.
Onze autolak spuitpistool producten
Hieronder zie je onze spuitpistool handgreep. Deze bevestig je eenvoudig op alle standaard autolak spuitbussen. Zo creëer je zelf een spuitpistool en maak je het spuiten van autolak een stuk gemakkelijker.
Spraymax SpuitpistoolhandgreepDeze handige handgreep past op al onze spuitbussen en zal het spuiten alleen maar veraangenamen, vooral voor grotere vlakken.
Spuitpistool bevestigen op je autolak spuitbus
Onze spuitpistool handgreep is universeel en past op nagenoeg alle standaard spuitbussen. Bevestigen gaat dan ook erg eenvoudig. Je schuift de spuitpistool handgreep eenvoudig om de spuitknop heen tot ‘ie goed vastklemt. Daarna kun je eenvoudig ‘de trekker overhalen’ en de autolak heel gericht spuiten.
Tip: hoe spuit je autolak met een spuitpistool
Het spuiten met een spuitpistool gaat eigenlijk hetzelfde als met de hand. Alleen heb je nu een wat natuurlijkere en fijnere grip. Dat maakt spuiten nog iets gemakkelijker. Wanneer je meer wilt lezen over hoe je moet afplakken, hoeveel lagen je moet spuiten, hoe het voorbewerken in z’n gang gaat, enzovoorts, dan raden we je aan om deze blog (met bijbehorende video) te lezen voor je aan de slag gaat:
Heb je behalve een spuitpistool nog meer hulp of producten nodig? Kijk dan op onze FAQ pagina of neem contact met ons op.
Dit heb je nodig:
Spraymax SpuitpistoolhandgreepDeze handige handgreep past op al onze spuitbussen en zal het spuiten alleen maar veraangenamen, vooral voor grotere vlakken.
Wanneer je een beschadiging aan je autolak hebt, kun je dat eenvoudig zelf herstellen met een autolak spuitbus en een autolak primer. In dit artikel leggen we in 4 stappen uit hoe je schade aan je autolak zelf goed en snel herstelt.
Herstel autolak schade met een primer en autolak spuitbus, in 4 stappen:
Koop de juiste spuitbus
Bereid het oppervlak goed voor met schuren en primer
Of bekijk de video hieronder. Let op: deze video gaat over een compleet herstel van autolak lakschade. In deze video wordt onder andere getoond hoe je autolak primer kunt gebruiken.
Stap 1: Koop de juiste spuitbus
Alles begint natuurlijk bij de juiste kleur autolak. Ergens in je auto zit een plaatje met daarop de gegevens die je nodig hebt om de juiste kleur te achterhalen en bepalen. Waar dat plaatje zit verschilt per merk; bekijk hier per automerk waar je de juiste kleurcodes kunt vinden. Wanneer je de juiste codes gevonden hebt, kun je eenvoudig onze unieke kleurenzoeker gebruiken en de juiste kleur autolak bestellen. Onze specialisten zorgen ervoor dat de bestelde kleur 100% overeenkomt met de originele autokleur, daar kun je op vertrouwen!
Twee Tips: – Wanneer je vandaag vóór 14.00 uur bestelt dan verzenden we de autolak spuitbus dezelfde dag nog.
– Bestel een voordelige Spot Repair Set, inclusief primer, lak, schuurpapier en tal van andere producten. In één klik alles wat je nodig hebt!
Stap 2: Bereid het oppervlak goed voor met schuren en een primer
Voordat je aan de slag kunt met de juiste kleur spuitbus moet eerst het te behandelen oppervlak goed voorbereid worden. Daarvoor zijn drie dingen belangrijk.
Oppervlak ontvetten. Wanneer alles netjes is geschuurd, is het belangrijk het te behandelen gebied eerst te ontvetten. Met deze siliconen ontvetterweet je zeker dat stof en vuil verwijderd wordt en dat de nieuwe autolak beter hecht voor een optimaal resultaat.
Behandel voor met een primer. Het gebruiken van de Uniqum Primer/ Fillerzorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak. Hoe gebruik je een autolak primer? De primer (of grondverf) wordt in totaal 3x aangebracht. Daarmee leg je een goede basis voor de ‘echte’ autolak. In het filmpje zie je precies hoe je dit zelf eenvoudig en grondig kunt doen.
Stap 3: Gebruik na de primer de spuitbus om de autolak te herstellen
En dan de belangrijkste stap; het aanbrengen van de nieuwe laklaag met behulp van een spuitbus. Mocht je niet gewend zijn om te werken met een spuitbus dan kun je ook kiezen voor het gebruik van een handig spuitpistool. Voordat je begint met spuiten, een paar praktische dingen.
Zorg ervoor dat de oppervlakte en de ruimte waarin je werkt stofvrij zijn. Het beste werk je op een plek zonder wind of tocht.
Zorg ervoor dat de spuitbus en werkomgeving op kamertemperatuur zijn.
Schudden voor gebruik. Schud de spuitbus ongeveer 2 minuten zodat de kleur goed gemengd wordt en je zeker weet dat de kleur 100% overeenkomt.
Dek de ruimte om het te behandelen gebied goed af. Leg een paar doeken om de beschadigde plek heen zodat de spuitbus alleen raakt wat nodig is.
Spuit eerst een proefstukje om de kleur te controleren.
Houd de spuitbus op ongeveer 30cm afstand van het te behandelen oppervlak
Spuit dan rustig van links naar rechts over de beschadigde plek, mooi gedekt maar niet te dik
Wanneer je een metallic lak gebruik, spuit dan 2 lagen, met een tussenpoos van zeker 5 minuten.
Stap 4: Bescherm de nieuwe laklaag
Ziet de nieuwe laklaag er goed uit? Bescherm dan de nieuw aangebrachte autolak met blanke lak. Die zorgt niet alleen voor een superstrakke hoogglans afwerking, maar ook voor een krasvaste beschermlaag.
Heb je vragen over deze 4 stappen om een autolak spuitbus goed te gebruiken? Of wil je advies op maat? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!
Over Autolakopmaat.nl
Wij zijn marktleider op het gebied van professionele spuitbussen en lakstiften voor autolakken in elke kleur en voor elk merk en type auto. Zowel bedrijven als particulieren gebruiken onze producten naar volle tevredenheid. Heb je vragen over onze producten of over je project? Neem dan contact met ons op, we geven je graag advies op maat.
Spuitbus uniQum Primer/FilleruniQum Primer/Filler is een 1-Komponent primer van zeer hoge kwaliteit in een spuitbus.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift Primer/FillerLakstift uniQum Primer/Filler Grijs bevat een sneldrogende grijze primer in een flesje met schroefdop en een geïntegreerd kwastje.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Je wilt je koplampen polijsten, maar je hebt er eigenlijk een hard hoofd in. Je hebt al allerlei polijstproducten geprobeerd, maar je koplampen blijven maar dof. Goed nieuws: bij Autolakopmaat.nl hebben wij een koplamp polijstset met professionele kwaliteit polijstproducten, die ook vakgarages gebruiken. Maar wat moet je precies doen om doffe koplampen te herstellen? In onderstaande video leggen we stapsgewijs uit hoe je eenvoudig je koplamp kunt schuren en polijsten. Onder de video hebben we ook een geschreven instructie voor je.
Onze producten voor het polijsten van je koplampen
Ben je nog op zoek naar een setje om je koplampen mee te polijsten? Zo niet, dan vind je onder deze producten het stappenplan uit de video uitgewerkt. Zo weet je per stap hoe je je koplampen polijst.
Koplamp reparatie lak set 11-deligMet dit koplamp reparatie lak set bestaande uit 11 producten maak je verweerde, dof geworden en zelfs beschadigde koplampen weer als nieuw.
Je kunt natuurlijk direct beginnen met polijsten, maar voor een optimaal resultaat is het aan te raden om eerst je koplampen te reinigen. Of je nu naar de wasstraat gaat, of zelf je koplampen schoonmaakt: zorg ervoor dat al het vuil grondig is verwijderd, zodat de polijstpasta zometeen goed zijn werk kan doen.
Tip: houd het schuurpapier nat
De belangrijkste tip bij het polijsten van doffe of verweerde koplampen is om het schuurpapier continu nat te houden. Dit heet ook wel ‘wetsanden’. Wetsanden voorkomt dat er na het schuren zichtbare krasjes op je koplamp achterblijven. Het is dan ook erg belangrijk dat je steeds met water blijft sprayen tijdens het schuren. Eventueel kun je zelfs een paar uur van tevoren je schuurpapier in water leggen, zodat dit al wat vocht heeft opgezogen.
Het stappenplan: ga aan de slag met polijsten
1. Plak de koplamp af
Dit zorgt ervoor dat je bij het schuren niet per ongeluk stukken van de (dunne) laklaag rondom raakt.
2. Spray de koplamp in met water
Voordat je begint met schuren, moet het oppervlak goed nat zijn. LET OP: dit geldt voor alle schuurstappen!
3. Schuur nat met schuurpapier P1200
Ga door met schuren van de koplamp totdat het er ongeveer zo uitziet (hier is de koplamp nog nat na het schuren):
4. Neem de koplamp af met de microvezeldoek
5. Herhaal de stappen 2 tot en met 4 met schuurpapier P1500
Het resultaat na zo’n vijf minuten schuren:
6. Herhaal de stappen 2 tot en met 4 met schuurpapier P2000
Inmiddels ziet je koplamp er zo uit:
7. Herhaal de stappen 2 tot en met 4 met schuurpapier P2500
Je ziet dat de koplamp nu al wat minder dof is dan bij de eerdere schuurstappen:
8. Schuur de koplamp met P3000 op de boormachine
Klik voor deze fijnste schuurstap het P3000 schuurpapier op je boormachine met behulp van de steunschijf en schuur gedurende 5 minuten. Let erop dat je de schuurschijf zoveel mogelijk loodrecht op het kunststofoppervlak houdt:
9. De koplamp polijsten
Breng wat polijstpasta aan op de polijstpad en klik deze op de steunschijf. Begin met het polijsten van de koplamp: maak met de boormachine ronddraaiende bewegingen over de koplamp. Houd de boormachine hierbij met 2 handen vast en houd de polijstpad zoveel mogelijk loodrecht op het kunststofoppervlak.
10. Neem de koplamp af met de microvezeldoek
11. Geniet van het resultaat!
Bonustip: Finishing touch met blanke lak
Je kunt het bij bovenstaand stappenplan laten, net zoals in het filmpje. Maar wil je nog meer glans, dan kan dat met de 11-delige koplampreparatieset. Hierbij zit namelijk een siliconenverwijderaar en blanke lak. De siliconenverwijderaar gebruik je eerst, om de koplampen te ontdoen van resten polijstpasta. Poets deze daarna op, en je kunt daarna de coating opzetten. Gebruik hiervoor de primer, en daarna de 2K blanke lak.
Zijn al deze stappen écht nodig? Dat kan vast sneller
Als je kijkt naar bovenstaand stappenplan voor het polijsten van koplampen, lijken dit veel stappen. Maar vaak zit de koplampschade door bijvoorbeeld UV-straling, steenslag of pekel dieper dan je denkt. Je zult zien dat als je alleen oppervlakkig schuurt, en je ziet al resultaat, dat dit sneller vervaagt. Het beste is om dit dus meteen grondig aan te pakken, voor gegarandeerd blijvend resultaat. Onze koplampenset bevat niet voor niets 4 verschillende korreldiktes schuurpapier.
Polijst je koplampen op tijd!
Polijst doffe koplampen op tijd, want doffe koplampen zijn hartstikke gevaarlijk om mee te rijden. Je hebt minder zicht en je kunt tegenliggers verblinden door het ontstaan van strooilicht. Ook is de kans groot dat je auto niet meer door de APK komt met dit probleem. We hopen dat onze instructies je hebben geholpen om je koplampen te polijsten!
Dit heb je nodig:
Koplamp reparatie lak set 11-deligMet dit koplamp reparatie lak set bestaande uit 11 producten maak je verweerde, dof geworden en zelfs beschadigde koplampen weer als nieuw.
Heb je een beschadiging aan je autolak? Herstel het eenvoudig zelf met onze speciale autolak spuitbussen. In dit artikel leggen we in 4 stappen uit hoe je schade aan je autolak zelf goed en snel herstelt.
Herstel autolak schade met een spuitbus, in 5 stappen:
Check onze handleiding en video’s
Koop de juiste producten
Bereid het oppervlak goed voor
Gebruik de spuitbus om de autolak te herstellen
Bescherm de nieuwe laklaag
Stap 1: Check onze handleiding en video’s
Lees onze handleiding zodat je weet wat je nodig hebt en welke stappen je doorloopt. Check onze mobielvriendelijke handleiding hier. Houd deze tijdens je project bij de hand. Bekijk ook onze video’s zodat je goed voorbereid van start gaat.
Stap 2: Koop de juiste producten
Alles begint natuurlijk bij de juiste producten en de juiste kleur. Ergens in je auto zit een VIN-plaatje met daarop de gegevens die je nodig hebt om jouw juiste kleur te achterhalen en bepalen. Waar dat plaatje zit verschilt per merk; bekijk hier per automerk waar je de juiste kleurcodes kunt vinden.
Wanneer je de juiste codes gevonden hebt, kun je eenvoudig onze unieke kleurenzoeker gebruiken en de juiste kleur autolak bestellen. Onze specialisten zorgen ervoor dat jouw bestelde kleur 100% overeenkomt met je originele autokleur, daar kun je op vertrouwen!
Stap 3: Bereid het oppervlak goed voor
Voordat je aan de slag kunt met de juiste kleur spuitbus moet eerst het te behandelen oppervlak goed voorbereid worden. Daarvoor zijn drie dingen belangrijk.
Oppervlak ontvetten. Wanneer alles netjes is geschuurd is het belangrijk het te behandelen gebied eerst te ontvetten. Met deze siliconen ontvetterweet je zeker dat stof en vuil verwijderd wordt en dat je nieuwe autolak beter hecht voor een optimaal resultaat.
Behandel voor met een primer. Het gebruiken van de Uniqum Primer/ Fillerzorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
Stap 4: Gebruik de spuitbus om de autolak te herstellen
En dan de belangrijkste stap; het aanbrengen van de nieuwe laklaag met behulp van een spuitbus. Mocht je niet gewend zijn om te werken met een spuitbus dan kun je ook kiezen voor het gebruik van een handig spuitpistool.
Voordat je begint met spuiten, een paar praktische dingen.
Zorg ervoor dat de oppervlakte en de ruimte waarin je werkt stofvrij zijn. Het beste werk je op een plek zonder wind of tocht.
Zorg ervoor dat de spuitbus en werkomgeving op kamertemperatuur zijn.
Schudden voor gebruik. Schud de spuitbus ongeveer 2 minuten zodat de kleur goed gemengd wordt en je zeker weet dat de kleur 100% overeenkomt.
Doe handschoenen aan. Het is altijd verstandig om jezelf goed te beschermen. Onze handige uniQum nitrile handschoenenzijn geen overbodige luxe.
Dek de ruimte om het te behandelen gebied goed af. Leg een paar doeken om de beschadigde plek heen zodat de spuitbus alleen raakt wat nodig is.
Spuit eerst een stukje om de kleur te controleren.
Houd de spuitbus op ongeveer 30cm afstand van het te behandelen oppervlak.
Spuit dan rustig van links naar rechts over de beschadigde plek, mooi gedekt maar niet te dik.
Wanneer je een metallic lak gebruik, spuit dan 2 lagen, met een tussenpoos van zeker 5 minuten.
Stap 5: Bescherm de nieuwe laklaag
Ziet de nieuwe laklaag er goed uit? Bescherm dan je nieuw aangebrachte autolak met blanke lak. Die zorgt niet alleen voor een superstrakke hoogglans afwerking, maar ook voor een krasvaste beschermlaag.
Blanke lak is verkrijgbaar in twee varianten. De sneldrogende 1K soort en de meer professionele 2K blanke lak. Deze twee-componenten variant biedt een zeer hoge weerstand tegen chemicaliën, is uitstekend benzine- en weerbestendig en na uitharding eenvoudig te polijsten. Wij adviseren dan ook het gebruik van 2K blanke lak.
Heb je vragen over deze 4 stappen om een autolak spuitbus goed te gebruiken? Of wil je advies op maat? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!
Over Autolakopmaat.nl
Wij zijn marktleider op het gebied van professionele spuitbussen en lakstiften voor autolakken in elke kleur en voor elk merk en type auto. Zowel bedrijven als particulieren gebruiken onze producten naar volle tevredenheid. Heb je vragen over onze producten of over je project? Neem dan contact met ons op, we geven je graag advies op maat.
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.